Handlevognen din

Laster

« Alle

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

“Earth and East”: Rumenske kulturdager

25. juni | 18:00 - 26. juni | 20:00

En midlertidig utstilling av tradisjonelle rumenske bluser med åpning og introduksjon av ambassadør Cristian Bădescu 25. juni kl. 18:00.

For anledningen vil den rumenske ambassaden overrekke en vin d’honneur for å feire utstillingen av tradisjonelle bluser, som er kuratert og tilhører Aurelia Dubs permanente samling i Minnesund.

De rumenske blusene, eller “IA”, blir feiret årlig 24. juni som “Ziua iei” eller “IA-dagen”. På denne dagen bærer folk i Romania og andre steder i verden sine tradisjonelle bluser med stolthet, og demonstrerer på denne måten mangfoldet og skjønnheten ved rumensk broderi.

Siden 2013 har de rumenske blusene vært anerkjent av UNESCO-konvensjonen om vern av den immaterielle kulturarven og slik er bevisstheten rund klesdraktene blitt styrket og fremmer ivaretagelsen av dem.

I parallell med dette, presenterer Nerdrum Museum sin egen Kitsch-kolleksjon, som består av tidløse kjortler og skjorter utformet for Nerdrum og miljøet rundt ham av Eline Dragesund.

Dag 2

Gå tilbake i tid og fordyp deg i stemningsfulle toner i en borgerlig salong. Kos deg med en aften fylt av livlige diskusjoner om Tolstoj, Dostojevskij, Kundera, kulturell kontinuitet og opphavet til filosofisk ikke-vold.

Slavisk folkemusikk fra Øst-Europa med Lubinos Eik:

Aleksandra Morozova – vokal Anders Blystad – gitar og bouzouki

Du kan også bli med på et interaktivt verksted hvor Julia Favoritova lærer oss hvordan man laver ukrainske amuletter, også kjent som “Oberigs”, utsmykket med runer fra oldtiden.

Løft glasset og bli med på feiringen av smykker, klesplagg og musikk fra den gamle verden.

Inngang til arrangementet får man ved kjøp av ordinær billett.

Det som tidligere ble regnet som nytt er nå gammeldags, mens det som tidligere ble regnet som gammelt er nå det nye i tiden.
– 𝘖𝘥𝘥 𝘕𝘦𝘳𝘥𝘳𝘶𝘮.

Start: